Data-SIM, hva brukes det til?
Data-SIM er et SIM-kort som kun lar deg bruke mobildata (3G/4G). Med data-SIM kan du dele mobildata fra abonnementet ditt på flere enheter, for eksempel nettbrettet eller en 4G-ruter til hytta eller båten. Har du en nyere bil kan du også ha et eget data-SIM i denne.
Du kan ha opptil to data-SIM knyttet til et mobilnummer med Flex-abonnement, som bruker av samme datamengde og samles på samme faktura. Ekstra data-SIM koster 30,- i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift. Data-SIM bestiller du enkelt på Min Side.
Merk: Ekstra Data-SIM er ikke tilgjengelig for abonnementene En om dagen , Tre om dagen og Bare data
Tvilling-SIM, hva brukes det til?
Tvilling-SIM er tjenesten for deg med Flex-abonnement og som bruker to mobiltelefoner. Tvilling-SIM kan også brukes i integrerte telefoner i enkelte biler.
Du får et ekstra SIM-kort og kan bruke begge telefonene med samme abonnement og samme nummer. Ettersom SIM-kortene er knyttet til samme mobilnummer vil de ringe samtidig om man blir oppringt.Du bestemmer selv om innkommende SMS og MMS skal sendes til begge kortene, dette tilpasser du selv på denne siden (første gang du logger inn vil du måtte lage en ny bruker med mobilnummeret ditt.
Nummeret ditt vil vises uansett hvilket SIM-kort du bruker. Tvillingkortet har et eget anropsnummer, men dette brukes bare når du sender og mottar MMS eller bruker andre innholdstjenester. Hvis noen ellers ringer dette nummeret, møter de en talebeskjed på norsk og engelsk som henviser til ditt vanlige mobilnummer.
Tvilling-SIM koster 30,- i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift. Tvilling-SIM bestiller du enkelt på Min Side.
Merk: Ekstra Tvilling-SIM er ikke tilgjengelig for abonnementene En om dagen , Tre om dagen og Bare data. Hvis man har Tvilling-SIM kan man ikke deaktivere mobilsvar på hovednummeret.
Jeg trenger et SIM-kort til nettbrettet mitt, hvor får jeg det?
Data-SIM kan bestilles under «Tjenester»-fanen på Min Side dersom du har et Flex-abonnement.
Data-SIM bruker av samme mobildata som nummeret det er tilknyttet, og kommer på samme faktura. Du får samme hastighet, og samme priser.
Data-SIM koster 30,- i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift.
Husk at nettbrettet må støtte 4G og ha en SIM-kortskuff.
Merk: Du kan ikke foreta ordinære samtaler, men du kan sende og motta SMS fra data-SIM, da vil data-SIM nummeret vises som avsender. Meldinger takseres da 0,30 kr per melding.
Merk: Ekstra Data-SIM er ikke tilgjengelig for abonnementene 1 om dagen, Tre om dagen og Bare data
Jeg vil ha internett på hytta/båten, må jeg ha et eget abonnement for dette?
Nei, det trenger du ikke. Det er flere måter å dele internett på. Du kan enten dele rett fra telefonen, eller du kan kjøpe en 4G-router og bestille et ekstra data-SIM til denne (krever Flex-abonnement). Kan du ikke overføre mobilabonnementet ditt til oss, kan du også bestille “Happybytes Bare Data”.
Er du Flex-kunde koster et ekstra Data-SIM 30,- i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift. Data-SIM er knyttet til hovedabonnementet ditt og all bruk kommer på samme faktura. Data-SIM bestiller du på Min Side.
Mobil bredbåndsabonnementet Bare Data koster 100,- i etablering, og har ingen månedsavgift. Ettersom du kun betaler for det du faktisk bruker, koster det heller ikke noe i de månedene du ikke bruker abonnementet om du f.eks. ikke skulle bruke hytta/båten i en periode. Les mer om, og bestill Bare data her.
«Databrems»:
Om du er redd for å bruke alt for mye data, kan du benytte deg av «databrems». Når du nærmer deg datamengden for når databremsen skal aktiveres vil du da få et varsel på SMS. Da kan du gå inn på Min Side og sette et en ny databrems eller velge bort bremsen helt. Dersom du bruker opp all dataen for den databremsen du har valgt vil hastigheten reduseres 128 kbps. Du kan fortsatt bruke litt data, men det vil gå mye saktere.
Merk: Alle Happybytes-abonnement kommer med en databrems på 25 GB aktivert som standard, med mindre man har valgt noe annet ved bestilling.
Merk: Ekstra Data-SIM er ikke tilgjengelig for abonnementene En om dagen, Tre om dagen og Bare data
Hva er 4G-tale og WiFi-tale, og kan jeg få det?
Hos oss er både 4G-tale og WiFi-tale inkludert i abonnementet og automatisk aktivert i abonnementet. 4G-tale lar deg ringe over data-bæreren i nettet dersom det er dekning i området som tillater det. WiFi-tale lar deg ringe over WiFi med en ordinær telefonsamtale, f.eks inne i bygg med dårlige dekningsforhold. Begge teknologiene brukes for å sikre best mulig lydkvalitet på samtalen. Hvis du har en telefon som støtter 4G-tale og/eller WiFi-tale må disse aktiveres i innstillingene på telefonen.
Merk: Både 4G-tale og WiFi-tale belastes med samme pris som en ordinær samtale. Bruk av WiFi Tale i utlandet eller via satelitt vil koste det samme som vanlige samtaler i utlandet eller satelitt. Om du vil ringe uten å bruke “tellerskritt” anbefaler vi å bruke tjenester som Messenger, Skype eller Whatsapp.
Vi har støtte for WiFi- og 4G-tale på en rekke ulike telefoner:
Listen over telefoner som er støttet av WiFi-tale, samt mer informasjon, finner du her.
Listen over telefoner som er støttet av 4G-tale, samt mer informasjon, finner du her.
Merk: For enkelte modeller er det kun støtte dersom mobilen er kjøpt fra Telenor.
Jeg vil skjule nummeret mitt, er det mulig?
Det er det. Her finnes det flere muligheter:
Reservasjon mot nummeropplysning:
Dersom du ønsker å ønsker å skjule nummeret ditt fra opplysnings- og katalogtjenester kan du gjøre dette på Min Side eller i Min Happybytes-appen. Ønsker du at ditt nummer ikke skal være synlig hos nummeropplysningstjenestene må du sørge for at tjenesten «Nummeropplysning» er deaktivert under «Tjenester»-fanen på Min Side eller i Min Happybytes-appen (står det «Aktiver» i en gul knapp er tjenesten deaktivert, dvs at nummeret ikke er synlig).
Skjult nummer når du ringer:
Dersom du ønsker at nummeret ditt ikke skal vises hos den du ringer kan du aktivere «Skjult nummer» under «Tjenester»-fanen på Min Side. Denne tjenesten er gratis. Merk: Sender du SMS eller MMS vil nummeret ditt vises som normalt.
Hemmelig nummer:
Er en mer omfattende tjeneste som skjuler nummeret ditt når du ringer andre og gjør det umulig å finne nummeret ditt i noe telefonregister. Denne tjenesten koster kr 200,- i etablering, og kan aktiveres på Min Side. Det er ingen månedsavgift. Merk: Sender du SMS eller MMS vil nummeret ditt vises som normalt.
Hvordan virker Mobilsvar og hvordan setter jeg det opp?
Med mobilsvar får du din egen talepostkasse. Selve tjenesten er gratis, men å ringe den belastes som en ordinær samtale.
Slå av MobilSvar: Tast ##002#, trykk ring/send
Du kan også slå av og på mobilsvar fra Min Side. Om du ønsker å endre talemeldingen kan du gjøre dette ved å ringe 91509001 og følge instruksjonene der. På de fleste telefoner kan man taste 1 som hurtigvalg for å komme direkte til Mobilsvar oppsettet.
Kan jeg viderekoble mobiltelefonen min?
Du kan enkelt viderekoble telefonen din. Selve viderekoblingen koster ingenting, men du vil bli belastet ordinær samtaletakst til nummeret det viderekobles til. Personen som ringer deg belastes for samtalen til ditt nummer. Viderekobling til mobilsvar belastes kun den som ringer.
For å sette opp viderekobling gjør du følgende:
Viderekobling av alle samtaler: Tast inn **21*(ønsket nummer)# og avslutt med ringeknappen.
Viderekobling hvis du ikke svarer: Tast inn **61*(ønsket nummer)# og avslutt med ringeknappen.
Viderekobling hvis mobilen er avslått: Tast inn **62*(ønsket nummer)# og avslutt med ringeknappen.
Trenger du hjelp med dette er det bare å kontakte kundeservice via e-post (kundeservice@happybytes.no) eller i chatten nederst i høyre hjørne, så vil de hjelpe deg med dette.
Kontakt oss
Send oss en e-post på
kundeservice@happybytes.no
eller chat med oss nederst i høyre hjørne.
Åpningstider:
Alle hverdager
09:00 – 17:00