Slik kommer du i gang med mobilt bredbånd

Happybytes Bare Data

Velkommen til oss

Når du har bestilt Happybytes Bare Data vil du få et brev med SIM-kortet i posten innen 3-4 virkedager. Mens du venter på SIM-kortet kan det være lurt å tenke på et par ting:

Hvilken enhet skal du ha SIM-kortet i?
SIM-kortet du får i posten kan brukes rett i en PC eller nettbrett med mulighet for SIM-kort, eller det kan settes inn i en 4G-ruter. Dersom det kun er deg selv som skal bruke internett, og da kun på nettbrettet, vil du ikke trenge noen 4G-ruter. Tenker du derimot å dele nett med flere vil vi anbefale en 4G-ruter da disse er laget for denne typen bruk. Dersom du ikke har verken nettbrett eller 4G-ruter allerede bør du bestille dette nå.

Har du allerede en enhet du ønsker å bruke Happybytes Bare Data på anbefaler vi at du finner frem brukerveiledningen slik at du har den tilgjengelig når du skal starte abonnementet.

Hva slags ruter passer til ditt bruk?
Det finnes mange ulike 4G-rutere på markedet, og det kan være vanskelig å vite akkurat hva som passer best. Her er noen tips: dersom man ønsker å ha internett med ut på tur kan det være greit å velge en modell med innebygget batteri. Skal man derimot ha internett fast på en hytte vil man kanskje heller prioritere god WiFi-dekning. Dersom det er dårlig mobildekning der du tenker å bruke internettet kan det være lurt å velge en ruter man koble en ekstern antenne til, slik at du kan ha en sterkere antenne på taket. Les deg gjerne opp på litt tester. Vi har selv god erfaring med to modeller som har vunnet hver sin test:

Vi anbefaler å alltid sjekke prisjakt.no eller lignende tjenester for å i finne den beste prisen. Om man ønsker å kjøpe i butikk må man huske å se etter en ruter som ikke er bundet til en annen operatør. Clas Ohlson har mange slike rutere.

Skal du bruke det på hytte/båt/bobil?
Mange ønsker internett på hytta, i båten eller i en campingvogn. Dessverre får man ikke alltid brukt like mye tid her som man kanskje ønsker, og da er det dumt å betale for mobilt bredbånd hele året. Det skjønner vi godt, og derfor er det ingen månedpris på vårt Happybytes Bare Data-abonnementet. Er man ikke på hytta en måned, og dermed ikke bruker noe data, nei da får man heller ingen faktura. Enkelt og greit.

Sett inn SIM-kortet og sett opp ruteren

Finn frem SIM-kortet og 4G-ruteren din, og sett inn SIM-kortet i ruteren.

Nedenfor har vi laget en liten film om hvordan man setter opp to ulike rutere.

Merk: Alle Happybytes Bare Data-abonnement har en grense på 20GB hvor hastigheten strupes/reduseres. Dette er en sikkerhets mekanisme for at man ikke skal bruke mye data uten å vite det. Ønsker man å bruke mer enn 20 GB går man bare inn på Min Side og hever grensen eller fjerner den helt.

Etter at du har kommet på nett

Når SIM-kortet er på plass og ruteren er koblet mot mobilnettet er det bare å surfe i vei. Det er allikevel et par ting det kan være greit å huske på:

Min Side:
Her finner man oversikt over forbruk, faktura og «databrems». Ettersom alle Happybytes-abonnement kommer med en databrems ved 25GB vil hastigheten reduseres kraftig om man bruker opp denne datamengden. Derfor kan det være lurt å gå inn på Min Side og øke eller oppheve databremsen dersom man ønsker tilgang på mer data.

Restart av ruter:
Dersom ruteren av en eller annen grunn må re-startes eller man trekker ut ledningen vil man ofte måtte taste inn PIN-koden på nytt. Dette gjør man på samme måte som første gang satte opp ruteren og er vist i videoen over.

Bruk av Google Chromecast:
Dersom du bruker Google Chromecast bør du være klar over at denne laster ned bilder til skjermspareren, selv i hvilemodus. Dette bruker naturlig nok data, og det kan derfor være lurt å koble Chromecast helt fra hver gang den ikke brukes, eller eventuelt slå av ruteren om denne heller ikke brukes, slik at du unngår å bruke unødvendig data. Dersom du velger sistnevnte kan det hende at du må taste PIN-koden på nytt neste gang du slår på ruteren.

SIM-kortet mitt virker ikke, hva kan jeg gjøre?

Får du feilmelding når du setter inn SIM-kortet? Nedenfor finner du noen av de vanligste feilmeldingene som komme i forbindelse med bytte av SIM-kort. Dersom du skulle få en feilmelding eller ikke har dekning med det nye SIM-kortet ditt, prøv å skru av og på ruten en gang. Det hjelper ofte. Sjekk gjerne også om SIM-kortet fungerer i en mobiltelefon.

“Ikke registrert på nettverk” betyr at telefonen din ikke finner noe dekning. Prøv å skru av og på telefonen en gang. Fungerer ikke det, kan det bety at SIM-kortet ikke er aktivert enda. Om dette vedvarer kan du prøve å aktivere SIM-kortet manuelt på Min Side, eller ta kontakt med oss enten i kundeservice-chatten eller ved å sende en e-post til kundeservice@happybytes.no.

“Opplåsnings-PIN-kode for SIM-nettverk” kan komme opp dersom telefonen din er operatørlåst. Hva du må gjøre for å låse opp telefonen kan du se på Telenor eller Telia sine nettsider.

“SIM-kortet er ugyldig” kan komme opp både dersom dersom telefonen har operatørlås (se over) og dersom SIM-kortet ikke er aktivert.

“Sett inn SIM-kort” kan bety at SIM-kortet ble satt inn før det ble aktivert, at det ikke ble satt inn, eller at det ble satt inn feil.

Om du skulle ha problemer med å få SIM-kortet til å fungere så ta gjerne kontakt med oss i kundeservice-chatten nede i høyre hjørne (blå snakkeboble) eller sende en epost til kundeservice@happybytes.no, så finner vi ut av det sammen