Happybytes-Thomas
Hvem skal «passe på» mobilabonnementet ditt?
– Velg et mobilselskap som setter deg først
Det er tilsynelatende mange å velge mellom når du du skal velge mobilselskap, men faktisk bare en drøy håndfull er det vi kan kalle frittstående. Den Norske, Svenske og Finske stat, strømselskaper og bankene står bak det meste.
Det har de siste årene vært en økende tendens at bransjer som til vanlig ofte er kjent for å være svært lite kundevennlige også vil levere mobil. Litt merkelig med tanke på at de nettopp først og fremst er kjent som «kundefiendtlige» i sitt daglige virke.
Og her ligger også mye av forklaringen. Fordi disse selskapene i liten grad er opptatt av å behandle kundene sine pent, men heller har fokus på å maksimere profitt, på bekostningen av kunden, så er kundene lite lojale.
Her kommer mobilabonnementet ditt inn i bildet. Ved å levere mobil, gjerne pakket inn i lokkepriser, tidsbegrense kampanjer og overivrige selgere på stand og telefon, brukes dette som et forsøk på å beholde deg som kunde på den
tjenesten du nok betaler alt for mye for allerede.
Strømselskapene er ikke mest kjent for enkle priser og god kundebehandling men flere av de har kastet seg over mobilmarkedet de siste årene. Fjordkraft, Norgesenergi, Gudbrandsdal Energi er noen av disse. Hvorfor skulle man forvente at disse selskapene har noe annet syn på deg som mobilkunde enn som strømkunde?
Sist ut i krigen om mobilregningen din er Vipps. De er eid av noen av de største bankene i Norge med DNB i førersete. Når Vipps tar på seg «kundehatten» i sine reklamer så kan det være lurt å huske på hvem som lusker i bakgrunnen. Bankene gir som kjent ikke ved dørene.
Å samle inn data om deg og ditt forbruksmønster er også sikkert noe en bank (eller flere) ser god nytte av.
Telenor, tidligere kjent som televerket, har staten som største eier. Takken for at de har fått lov å bruke norske skattepenger på å bygge seg opp til et gigaselskap er å betale de dyreste mobilprisene i hele Nord-Europa. Når har de gått andre veien og vil selge deg strøm (gjennom Talkmore) også.
Telia har henholdsvis den Svenske og Finske staten som største eiere. De har også bidratt godt til å holde prisene oppe i det Norske mobilmarkedet. Siden Telenor og Telia (ofte kalt duo-polet) kraftig dominerer det Norske mobilmarkedet har det jo vært enkelt å holde prisene oppe.
Men for at det skal se ut som det er større konkurranse en det virkelig er har både Telenor og Telia et kobbel av andre merkevarer de også benytter. OneCall, Talkmore, Dipper, Phonero og Mycall er noen av disse. Alle heleid av Telenor eller Telia
I valget av hvem som skal få lov å passe på mobilabonnementet ditt så er det altså mange med litt ulike motiver for at du skal bli kunde nettopp hos dem. Det er selvfølgelig ikke uten motiver at jeg skriver dette. Jeg vil jo aller helst at du blir kunde hos oss i Happybytes. Hos oss står vi opp hver dag og søker på jobben om å få være ditt mobilselskap en dag til. Det er vårt fokus, og bare det.
Men velger du ikke oss så vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å velge et selskap som ikke har andre motiver enn å gi deg en best mulig kundeopplevelse på mobil. Uten andre knytinger. Gi deg rimelige og oversiktlige priser som varer. Styr unna lokketilbud og kampanjer som mest sannsynlig fører til mye dyrere priser senere.
Lykke til med valget
Thomas Sandaker
thomas@happybytes.no
+ 47 400 400 00
Fleksibel pris
Fleksibel data tilpasset
din mobilbruk
– Fri bruk av tale/SMS/MMS
– Inkludert 500 MB data
Fra 70,-/mnd
Fastpris
1 GB data hver dag.
Rekordbillig 30GB data/mnd
– Fri bruk av tale/SMS/MMS
– Ingen bindingstid
248,-/mnd
Mobilt Bredbånd
Betal for det du bruker, når du bruker det
– Ingen bindingstid
– Ingen månedsavgift
Fra kr 0,-/mnd