Smartere mobilabonnement
Innholdstjenester, hva er det?
– slik får du bedre oversikt og kontroll
Det kan være kjekt og enkelt å betale for tjenester og varer via mobilregningen, uten å skrive inn kortnummer og kode. Men følger du ikke med kan det fort bli både uoversiktlig og dyrt
Under viser vi hvordan du får bedre kontroll og hva du kan gjøre for å hindre uønskede transaksjoner.
Strex er en betalingsløsning som tilbys av mobiloperatørene i Norge som gjør det mulig å betale for ulike varer og tjenester via mobilregningen i stedet for kredittkort eller andre løsninger.
Her er noen eksempler på de vanligste kjøpene som kan gjøres med Strex:
Som mobiloperatør har ikke vi innsyn i hva du har kjøpt, men kan se antall transaksjoner og beløp. På faktura fra oss vil det stå «Kjøp av tjenester uten mva» og en link man kan følge for å se spesifikasjon for belastningen.
Der kan du se hvilket selskap du kjøpte tjeneste fra, hva kjøpet gjaldt og tidspunkt for belastningen. Dersom du har spørsmål eller klage til en transaksjon får du opp kontaktinformasjon til selger ved å klikke på gjeldende transaksjon.
Slik gjør du det:
Gå inn på Strex.no -> Klikk på «Min Side» og logg inn (følg instruksjoner på nettsiden). -> Deretter kan du klikke deg inn på hver enkelt transaksjon og se detaljer og kontaktinformasjon
Under korona pandemien har det vært et økende antall svindelforsøk og ulike typer konkurranser man kan bli urettmessig belastet for via Strex.
Eksempler er gjentagende abonnementer som belaster deg måned etter måned eller dyre enkelt-belastninger som du ikke har blitt tilstrekkelig informert om.
På Facebook er det f.eks. viktig å være skeptisk til IQ-tester, quizzer og konkurranser som ber om informasjon fra deg og som virker for gode til å være sanne.
Husk å følge godt med på mobilregningen din og Min Side på Strex.no for å unngå å bli utsatt for Svindel.
Alle våre abonnementer er som standard aktivert med muligheten for å kjøpe varer og tjenester via mobilregningen, altså innholdstjenester.
Dersom du ikke trenger det kan du enkelt sperre muligheten for dette på happybytes.no via Min Side eller i Happybytes-appen. Slik unngår du sikkert uønskede kjøp og transaksjoner.
Slik gjør du det:
Logge inn på Min Side -> Tjenester -> Sperr innholdstjenester -> Aktiver/deaktiver
Så pass på å vær nøye med hva og ikke minst fra hvem du kjøper varer og tjenester fra, på denne måten unngår du overraskelser på mobilregningen din.
Noen bruker mye mobildata, andre bruker lite (eller ingenting). Derfor har vi laget mobilabonnement som tar høyde for akkurat det, med priser og inkluderte tjenester som passer for alle. Her finner du alle våre abonnement: