Mobilabonnement
Unngå mobilsvindel
Slik avslører du svindlerne 😉
Svindelforsøk via e-post og SMS, eller «phishing» og «smishing» som de kalles, har desverre blitt svært vanlig. Begge er designet for å lure folk til å gi fra seg sensitiv informasjon. Her ser vi nærmere på disse svindelmetodene og hvordan du kan beskytte deg mot dem.
«Phishing» betyr digital snoking eller fisking etter sensitiv informasjon. Svindlerne er på jakt etter brukernavn og passord, kredittkortnummer eller annen personlig informasjon du bruker med populære tjenester som nettbutikker, etc.
Et phishing angrep starter ved at du mottar en e-post som tilsynelatende er fra et ekte firma, eller organisasjon. Det kan være en bank, en strømmetjeneste som Netflix eller et budselskap.
I e-posten vil du f.eks informeres om at en konto er, eller vil bli sperret, at kortinformasjon må oppdateres el. Videre oppfordres du til å klikke på en lenke i e-posten for å løse problemet
Dersom du klikker på lenken tas du videre til en falsk nettside der du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon. Det kan være bankonto, kredittkort, personummer og lignende.
Svindlere kan så benytte seg av denne informasjonen for å forsøke å betale for ting med ditt kort, eller å få ut penger fra banken.
Smishing er lik phishing, men spres via SMS/tekstmelding i stedet for e-post. Meldingene er som regel korte og inneholder en lenke.
Ettersom mange frakt og budselskaper benytter SMS for å kommunisere med kunder, brukes disse ofte som avsender.
Målet for svindelen er det samme som ved phishing, å innhente personlige opplysninger fra deg.
Et smishing angrep starter ved at du mottar en tekstmelding som tilsynelatende ser ekte ut. Den vil typisk oppfordre deg til å utføre en handling som å klikke på vedlagt lenke eller ringe et nummer.
Videre er det som regel et varsel om at noe vil skje dersom du ikke gjør det meldingen oppfordrer til.
Dersom du klikker på lenken tas du videre til en falsk nettside der du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon. Det kan være bankonto, kredittkort, personummer og lignende.
Svindlere kan så benytte seg av denne informasjonen for å forsøke å betale for ting med ditt kort, eller å få ut penger fra banken.
Bruk tofaktorautentisering (2FA):
Dette legger til et ekstra lag med sikkerhet for kontoene dine.
Hold programvare oppdatert:
Sørg for at operativsystemet og apper alltid er oppdatert for å beskytte mot kjente sikkerhetshull.
Vær oppmerksom på urimelige forespørsler:
Legitime selskaper ber aldri om sensitiv informasjon via e-post eller tekstmelding.
Ved å være oppmerksom på disse metodene og bruke forsiktighet, kan du beskytte deg mot phishing- og smishingforsøk og redusere risikoen for datatyveri eller økonomisk svindel.
Noen bruker mye mobildata, andre bruker lite (eller ingenting). Derfor har vi mobilabonnement som tar høyde for akkurat det, med priser og inkluderte tjenester som passer for alle.