Internett virker ikke
Er mobildata skrudd på?
Problemer med internett kan komme av at mobildata ikke er aktivert. Dette aktiverer man under “Innstillinger” -> “Mobilnett” -> «Mobildata». Dersom mobildata er aktivert og det likevel ikke fungerer, sjekk at det ikke er aktivert en mobildata-sperre på Min Bedrift.
Dersom man befinner seg i utlandet kan det være at «Data-roaming» ikke er aktivert. Dette aktiveres på samme sted som «Mobildata».
Hvordan endrer man nettverksinnstillinger?
Hvordan man endrer nettverksinnstillinger varierer fra mobil til mobil. De fleste nyere mobiler henter automatisk inn riktige innstillinger når du setter inn et nytt SIM-kort.
Dersom man opplever problemer kan man først prøve å «nullstille nettverksinnstillinger» og gjøre en restart av mobilen. Da vil den automatisk laste inn riktige innstillinger.
iPhone: «Innstillinger» -> «Generelt» -> bla helt ned og velg «Nullstill» -> «Nullstill nettverksinnstillinger»
Android: «Innstillinger» -> «System» -> «Tilbakestill» -> «Tilbakestill nettverksinnstillinger»
Dersom dette ikke fungerer kan man sjekke om innstillingene under stemmer:
Hvordan endrer man innstillinger på en iPhone?
Sjekk at mobilt internett er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, og sjekk at Mobildata er aktivert (grønn).
Sjekk at MMS er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Meldinger, og sjekk at MMS er aktivert (grønn).
Legg inn riktige innstillinger for MMS og Internett: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, velg Mobildatanettverk
Mobildata fylles ut slik: APN: telenor.smart og Brukernavn og Passord skal være blanke.
MMS fylles ut slik:
APN: telenor.smart
MMSC: http://mmsc
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no/8080
Maks MMS-størrelse: 2097152.
Hvordan endrer man innstillinger i Android?
Sjekk at mobildata er aktivert: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og sjekk at Mobildata er aktivert (haket av). Velg «Navn på aksesspunkt», og velg «Telenor».
Legg inn riktige innstillinger for MMS og Internett: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og velg «Navn på aksesspunkt». Trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne og velg «Nytt APN». Fyll så inn følgende:
Navn: Telenor
APN: telenor.smart
MMSC: http://mmsc/
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6
Trykk Lagre. Velg at det nye tilpunktsnavnet skal brukes (marker det).
Hvordan endrer man innstillinger for internett på øvrige mobiltelefoner?
Fremgangsmåten vil variere med merke og telefonmodell. Les bruksanvisningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor opplysningene nedenfor skal fylles inn
Tilgangspunktnavn/APN: telenor
IP-adresse/Gateway: 10.10.10.10 Port: 9201 eller 8080 (begge skal fungere)
Startside: wsp://wap.telenor.no
Brukernavn: telenor
Passord: telenor
For eldre telefoner kan det fungere å sende «FIKS INTERNETT» til 1999. Da vil telefonen motta riktig oppsett, eller man vil få beskjed om at telefonen ikke er støttet.
Har dere fortsatt spørsmål er det bare å kontakte vår kundeservice via chatten nede i høyre hjørne, eller ved å sende en e-post til kundeservice@happybytes.no.
SMS virker ikke
Har dere dekning?
For å kunne sende og motta meldinger må man ha dekning. Dere kan sjekke Telenors dekningskart for å se om hvor man kan forvente å ha dekning.
Har dere lagt inn riktig SMS-meldingssentral?
Sjekk om dere har riktig SMS meldingssentral lagret i innstillingene på telefonen.
Kontroller at nummeret til meldingssentralen er 0047 900 02 100
iPhone: Åpne Telefon – Tast inn: *5005*7672*+4790002100# og ring – Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Samsung: Åpne SMS – Innstillinger – Flere innstillinger – Tekstmeldinger – Meldingssenter – Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Er meldingsminnet fullt?
Alle meldinger tar litt plass, og ingen telefoner kan derfor lagre uendelig med meldinger. Hvor mange dere kan lagre vil avhenge av minnet på telefonen. Går dere tom for lagringsplass er løsningen å slette noen SMS eller MMS.
Har dere fortsatt spørsmål er det bare å kontakte vår kundeservice via chatten nede i høyre hjørne, eller ved å sende en e-post til kundeservice@happybytes.no.
MMS virker ikke
Er mobildata skrudd på?
Problemer med å sende og motta MMS kan komme av at mobildata ikke er skrudd på. For instrukser for hvordan man skrur på mobildata, se “Internett virker ikke”. MMS kan dessverre ikke sendes over vanlig trådløst internett (WiFi) ettersom det må være knyttet opp mot SIM-kortet. Derfor må dere altså ha mobildata på for å kunne sende og motta MMS, dere vil imidlertid ikke belastes mobildata ved bruk av MMS.
Er meldingsminnet fullt?
Alle meldinger tar litt plass, og ingen telefoner kan derfor lagre uendelig med meldinger. Hvor mange dere kan lagre vil avhenge av minnet på telefonene. Går dere tom for meldingsminne er løsningen å slette noen SMS eller MMS.
Er meldingen for stor?
MMS på opptil 2 megabyte (2 MB) støttes av MMS-sentralen og de aller fleste mobiltelefoner, men det finnes noen eldre mobiltelefoner som kun støtter MMS på 100 kilobyte (0,1 MB).
Er det ikke mulig å sende til og fra utlandet?
Sjekk om dataroaming er aktivert, om det ikke er det får man ikke sendt MMS. Husk å bruke landskoder foran telefonnummeret dere vil sende til. Norge har landskode 0047 (+47 fungerer også). Om dere fortsatt ikke får sendt eller mottatt MMS til/fra utlandet kan det skyldes at Telenor ikke har en avtale med operatøren i området du ønsker å sende til/fra.
Hvordan endrer man MMS-innstillinger på en iPhone (iOS13)?
Sjekk at mobilt internett er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, og sjekk at Mobildata er aktivert (grønn).
Sjekk at MMS er aktivert: Gå til Innstillinger, velg Meldinger, og sjekk at MMS er aktivert (grønn).
For å motta korrekte innstillinger anbefaler vi at man nullstiller nettverksinnstillinger og deretter slår mobilen av og på.
Nullstill nettverk: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, velg Mobildatanettverk og scoll deg helt nederst. Trykk på «Nullstill innstillinger» og slå mobilen av og på.
Hvis du vil legge inn manuelle innstillinger for MMS og Internett: Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, velg Mobildatanettverk
Mobildata fylles ut slik:
APN: telenor.smart
MMS fylles ut slik:
APN: telenor.mms
MMSC: http://mmsc
MMS proxy: mms-proxy.telenor.no:8080
APN type: default, supl, mms
APN protocol: IPv4/IPv6
APN roaming protocol: IPv4
Hvordan endrer man innstillinger i Android?
Sjekk at mobildata er aktivert: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og sjekk at Mobildata er aktivert (haket av). Velg «Navn på aksesspunkt», og velg «Telenor».
Legg inn riktige innstillinger for MMS og Internett: Gå til «Innstillinger», velg «Trådløst og Nettverk», velg «Mobilnett» og velg «Navn på aksesspunkt». Trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne og velg «Nytt APN». Fyll så inn følgende:
Navn: Telenor
APN: telenor.smart
MMSC: http://mmsc/
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6
Trykk Lagre. Velg at det nye tilpunktsnavnet skal brukes (marker det).
Hvordan endrer man innstillinger MMS på øvrige mobiltelefoner?
For enkelte eldre mobiler kan man sende «FIKS MMS» til 1999 og man vil da få tilsendt automatisk oppsett for MMS. Dersom mobilen ikke er støttet av tjenesten vil man få opplyst dette og må sette opp MMS manuelt ved å følge fremgangsmåten nedenfor.
For at MMS skal fungere må det først settes opp internett:
Fremgangsmåten vil variere fra merke og telefonmodell. Les bruksanvisningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor opplysningene nedenfor skal fylles inn
Tilgangspunktnavn/APN: telenor
IP-adresse/Gateway: 10.10.10.10 Port: 9201 eller 8080 (begge skal fungere)
Startside: wsp://wap.telenor.no
Brukernavn: telenor
Passord: telenor
Nå kan du sette opp MMS:
Også her vil fremgangsmåten variere fra merke og telefonmodell. Les bruksanvisningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor opplysningene nedenfor skal fylles inn.
Tilgangspunktnavn/APN: telenor
IP-adresse/Gateway: 10.10.10.11
Port: 8080 MMS-server: http://mmsc
Har dere fortsatt spørsmål er det bare å kontakte vår kundeservice via chatten nede i høyre hjørne, eller ved å sende en e-post til kundeservice@happybytes.no.
Hvorfor får jeg feilmelding når jeg setter inn SIM-kort?
Nedenfor finner dere noen av de vanligste feilmeldingene som komme i forbindelse med bytte av SIM-kort. Dersom dere skulle få en feilmelding eller ikke har dekning med de nye SIM-kortene dere, prøv følgende fremgangsmåte:
- Ta SIM-kortet ut av telefonen.
- Skru av telefonen
- Vent minimum 1 minutt
- Sett inn SIM-kortet igjen
- Skru på telefonen
Merk: Om dere opplever at PIN-koden ikke fungerer kan det dette komme av at telefonen er låst og at dere må taste inn «skjermlås-koden». Dette er koden dere selv valgte da dere satte opp telefonen.
Nedenfor har vi listet opp hva ulike feilmeldinger kan komme av:
“Opplåsnings-PIN-kode for SIM-nettverk” kan komme opp dersom telefonen er operatørlåst. Hva dere må gjøre for å låse opp telefonen kan dere se hos Telenor eller Telia.
“SIM-kortet er ugyldig” kan komme opp både dersom dersom telefonen har operatørlås (se over) og dersom SIM-kortet ikke er aktivert.
“Sett inn SIM-kort» / «Inget SIM-kort» kan bety at SIM-kortet ble satt inn før det ble aktivert, eller at det ble satt inn feil.
Om dere skulle ha problemer med å få SIM-kortet til å fungere så ta gjerne kontakt med oss i kundeservice-chatten nede i høyre hjørne eller sende en e-post til kundeservice@happybytes.no, så finner vi ut av det sammen.
Kontakt oss
Send oss en e-post på
kundeservice@happybytes.no
eller chat med oss nederst i høyre hjørne.
Åpningstider: Hverdager 9-17