Data-SIM, hva brukes det til?
Data-SIM er et SIM-kort som kun lar deg bruke mobildata (3G/4G). Med data-SIM kan man dele mobildata fra abonnementet på flere enheter, for eksempel nettbrettet eller en 4G-ruter. Har man en nyere bil kan man også ha et eget data-SIM i denne.
Man kan ha opptil to data-SIM knyttet til et mobilnummer med Happybytes Bedrift-abonnement, som bruker av samme datamengde og samles på samme faktura. Ekstra data-SIM koster 24,- (eksl mva) i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift.
Data-SIM bestiller man enkelt på Min Bedrift.
Tvilling-SIM, hva brukes det til?
Tvilling-SIM er tjenesten for de som bruker to mobiltelefoner. Tvilling-SIM kan også brukes i integrerte telefoner i enkelte biler.
Man får et ekstra SIM-kort og kan bruke begge telefonene med samme abonnement og samme nummer. Ettersom SIM-kortene er knyttet til samme mobilnummer vil de ringe samtidig om man blir oppringt. Man bestemmer selv om innkommende SMS og MMS skal sendes til begge kortene, dette tilpasser man selv på denne siden (første gang man logger inn vil du måtte lage en ny bruker med mobilnummeret sitt).
Nummeret ditt vil vises uansett hvilket SIM-kort du bruker. Tvillingkortet har et eget anropsnummer, men dette brukes bare når du sender og mottar MMS eller bruker andre innholdstjenester. Hvis noen ellers ringer dette nummeret, møter de en talebeskjed på norsk og engelsk som henviser til ditt vanlige mobilnummer.
Merk: Ved bruk av tvilling-SIM vil man ikke kunne slå av mobilsvar. Bruker man to mobiler vil man også kun se SMSer som er sendt med hver mobil på de enkelte meldings-appene, men man vil se alle svarene.
Tvilling-SIM koster 71.20,-(eksl mva) i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift. Tvilling-SIM bestiller du enkelt på Min Bedrift.
Hvor kan man få et ekstra SIM-kort til f.eks. et nettbrett?
Data-SIM kan bestilles under «Tjenester»-fanen på Min Bedrift.
Data-SIM bruker av samme mobildata som nummeret det er tilknyttet, og kommer på samme faktura. Man får samme hastighet, og samme priser.
Data-SIM koster kr 24,- (eksl mva) i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift.
Husk at nettbrettet må støtte 4G og ha en SIM-kortskuff.
Merk: Man kan ikke foreta ordinære samtaler, men man kan sende og motta SMS fra data-SIM, da vil data-SIM nummeret vises som avsender. Meldinger takseres da 0,24 kr (eksl mva) per melding.
Må man ha et eget abonnement om man vil bruke en 4G-ruter?
Nei, det trenger man ikke. Man kan kjøpe en 4G-router og bestille et ekstra data-SIM til denne.
For Happybytes Bedrift-kunder koster et ekstra Data-SIM 24,- i etablering (produksjonskostnaden av SIM-kortet), men det er ingen månedsavgift. Data-SIM er knyttet til hovedabonnementet og all bruk kommer på samme faktura. Data-SIM bestiller man på Min Bedrift.
Databrems:
Om man er redd for å bruke alt for mye data, kan man benytte seg av Databrems. Når man nærmer seg nivået for Databrems vil man få et varsel på SMS og man vil merke at hastigheten på mobildata reduseres betydelig. Man kan da gå inn på Min Bedrift og sette et nytt nivå for Databrems eller velge bort Databrems helt.
Merk: Alle Happybytes Bedrift-abonnement kommer med en databrems på 25 GB aktivert som standard.
Hva er 4G-tale og WiFi-tale, og er det inkludert?
Hos oss er både 4G-tale og WiFi-tale automatisk aktivert i abonnementet. Med 4G-tale kan man ringe over 4G-nettet dersom det er dekning i området som tillater det.
Med WiFi-tale kan man ringe over WiFi med en ordinær telefonsamtale, f.eks inne i bygg med dårlige dekningsforhold. Begge teknologiene brukes for å sikre best mulig lydkvalitet på samtalen. Hvis man har en telefon som støtter 4G-tale og/eller WiFi-tale må disse aktiveres i innstillingene på telefonen.
Merk: Både 4G-tale og WiFi-tale belastes med samme pris som en ordinær samtale. Bruk av WiFi Tale i utlandet eller via satelitt vil koste det samme som vanlige samtaler i utlandet eller satelitt. Om man vil ringe uten å bruke “tellerskritt” anbefaler vi å bruke tjenester som Messenger, Skype eller Whatsapp.
Vi har støtte for WiFi- og 4G-tale på en rekke ulike telefoner:
Listen over telefoner som er støttet av WiFi-tale, samt mer informasjon, finner man her.
Listen over telefoner som er støttet av 4G-tale, samt mer informasjon, finner man her.
Merk: For enkelte modeller er det kun støtte dersom mobilen er kjøpt fra Telenor.
Hvordan får man "skjult nummer"
Her finnes det flere muligheter:
Reservasjon mot nummeropplysning:
Dersom man ønsker å ønsker å skjule nummeret sitt fra opplysnings- og katalogtjenester trenger man ikke gjøre noe da dette er valgt som standard på Min Bedrift. Ønsker man derimot å synes hos nummeropplysningstjenestene aktiverer man bare «Nummeropplysning» under «Tjenester»-fanen på Min Bedrift.
Skjult nummer når man ringer:
Dersom man ønsker at eget nummer ikke skal vises hos den man ringer kan man aktivere «Skjult nummer» under «Tjenester»-fanen på Min Bedrift. Denne tjenesten er gratis.
Merk: Sender man SMS eller MMS vil nummeret vises som normalt.
Hemmelig nummer:
Er en mer omfattende tjeneste som skjuler nummeret når man ringer andre og gjør det umulig å finne nummeret i noe telefonregister. Denne tjenesten koster kr 160,- (eksl mva) i etablering, og kan aktiveres på Min Bedrift. Det er ingen månedsavgift.
Merk: Sender man SMS eller MMS vil nummeret vises som normalt.
Hvordan virker Mobilsvar og hvordan setter man det opp?
Med mobilsvar får man sin egen talepostkasse. Selve tjenesten er gratis, men å ringe den belastes som en ordinær samtale.
For å slå mobilsvar av eller på fra mobiltelefonen taster man inn ##002# og trykker på ringeknappen. Man kan også slå av og på mobilsvar fra Min Bedrift.
Om man ønsker å endre talemeldingen kan man gjøre dette ved å ringe 91509001 og følge instruksjonene der. På de fleste telefoner kan man taste 1 som hurtigvalg for å komme direkte til Mobilsvar oppsettet.
Kan man viderekoble mobiltelefonen sin?
Man kan enkelt viderekoble telefonen. Selve viderekoblingen koster ingenting, men man vil bli belastet ordinær samtaletakst til nummeret det viderekobles til. Personen som ringer deg belastes for samtalen til ditt nummer. Viderekobling til mobilsvar belastes kun den som ringer.
For å sette opp viderekobling gjør man følgende:
Viderekobling av alle samtaler: Tast inn **21*(ønsket nummer)# og avslutt med ringeknappen.
Viderekobling hvis du ikke svarer: Tast inn **61*(ønsket nummer)# og avslutt med ringeknappen.
Viderekobling hvis mobilen er avslått: Tast inn **62*(ønsket nummer)# og avslutt med ringeknappen.
Trenger man hjelp med dette er det bare å kontakte kundeservice via e-post (kundeservice@happybytes.no) eller i chatten nederst i høyre hjørne, så vil de hjelpe.